(+420) 603 244 352
info@landgraf.cz

BLOG: Daňová sebeobrana podnikatele

NSS: Daňovou kontrolu může zahájit kterýkoli finanční úřad

Ve Sbírce rozhodnutí Nejvyššího správního soudu č. 3/2018 byl uveřejněn rozsudek ze dne 20.12.2017 čj. 10 Afs 269/2017-34 (č. 3690/2018 Sb.NSS; žalobce: ČKD Elektrotechnika a.s.), který postavil najisto, že po novele zákona o finanční správě (účinné od července 2016) může daňovou kontrolu zahájit kterýkoli (tedy nikoli jen ten „náš“, tj. běžně místně příslušný) finanční úřad…
Read more

NSS: Prověřování věrohodnosti dodavatelů nelze bezmezně rozšiřovat. Nelze akceptovat, že FÚ daň vyměří „komukoli“, resp. tomu, u něhož je to pro FÚ jednodušší

Ve Sbírce rozhodnutí Nejvyššího správního soudu č. 4/2018 (ze dne 2.5.2018) by uveřejněn rozsudek NSS ze dne 30.1.2018 čj. 5 Afs 60/2017-60 (žalobce: Vyrtych a.s.), který zasluhuje pozornost zejména těch podnikatelů, kteří čelí daňové kontrole týkající daně z přidané hodnoty, ve které správce daně napadá uplatněný odpočet DPH na vstupu (z přijatých daňových dokladů od…
Read more

Žaloba proti nezákonnému zásahu: aktuální shrnutí

Žaloba na ochranu před nezákonným zásahem je pouze subsidiárním prostředkem ochrany, a to vůči: právním prostředkům dostupným u správních orgánů (viz RS NSS ze dne 31.8.2005 čj. 2 Afs 144/2004-110, Lesy Vyšší Brod) jiným druhům žalob ve správním soudnictví: žaloba proti rozhodnutí (viz např. NSS ze dne 4.8.2005 čj. 2 Aps 3/2004-42) žaloba na ochranu před…
Read more

Návrh novely EET: Poslední „sjednocená“ vlna zřejmě od 1.3.2019, malí podnikatelé budou vyňati

Ministerstvo financí předložilo v březnu 2018 do vnějšího připomínkového řízení návrh novely Zákona o evidenci tržeb (EET). Ministerstvo financí reaguje touto novelou zejména na rozhodnutí Ústavního soudu týkající se EET. Jaké se tedy dají očekávat změny?: platby uskutečňované platebními a kreditními kartami se nebudou evidovat 3. a 4. náběhové fáze budou sjednoceny: ke spuštění dojde…
Read more

Žalobu proti nezákonnému zásahu správního orgánu lze podat i bez předchozí stížnosti; žalobu je nutno podat do 2 měsíců od zásahu

Dne 5.4.2018 vyšlo třetí letošní číslo Sbírky rozhodnutí Nejvyššího správního soudu. Zde je možno nalézt také rozhodnutí rozšířeného senátu NSS ze dne 5.12.2017 čj. 1 Afs 58/2017-42 (č. 3686/2018 Sb.NSS) ve věci žalobkyně HOPR TRADE CZ s.r.o. týkající se ochrany před nezákonným zásahem. Zásadní právní věty jsou ve sbírce uvedeny takto: I. Podání žaloby, kterou…
Read more

Odeslání žádosti o mezinárodní spolupráci nemá za následek stavění prekluzivní lhůty

V pondělí 12.3. vyšlo druhé letošní číslo Sbírky rozhodnutí Nejvyššího správního soudu. V této sbírce najdeme například rozsudek ze dne 09.11.2017 čj. 10 Afs 206/2017/39 (č. 3677/2018 Sb.NSS), ze kterého vyplývá, že finanční úřad neúspěšně namítal, že prekluzivní lhůta k  vyměření daně se zastavila odesláním žádosti o mezinárodní spolupráci. Sbírková věta tak zní: Odeslání žádosti…
Read more

ESLP (1976): Provádění srážek daně z mezd není zakázanou nucenou nebo povinnou prací; jedná se o součást běžných občanských povinností

Zajímavým příkladem toho, kam může zajít argumentace lidskými právy, zde konkrétně zákazem nucených prací dle čl. 4 Úmluvy, je rozhodnutí Evropského soudu pro lidská práva ze dne 27. září 1976 ve věci stížnosti č. 7427/76 s názvem „Four companies v. Austria„. V operativní části tohoto rozsudku můžeme číst: Povinnost zaměstnavatelů srážet daň z mzdových a…
Read more

T. Koopmans: Uplatňování ústavních pravidel a principů pomáhá transformovat fiskální administraci na daňové právo

Tim Koopmans,  profesor ústavního práva a bývalý soudce Soudního dvora Evropské unie, ve své knize (Koopmans, T. (2003). Courts and Political Institutions: A Comparative View. Cambridge University Press, s. 275) uvádí, že zdanění je nejjasnější ilustrací aktivního soudního uplatnění hmotněprávních  právních standardů  v oblastech práva,  které jsou charakterizovány  administrativní diskrecí, když uvádí, že „rozšířením ústavních pravidel…
Read more

NSS předložil SDEU předběžnou otázku: Je v souladu s právem EU, pokud český zákon znemožňuje snížit DPH na výstupu dle § 44 ZDPH jenom proto, že dlužník v mezidobí přestal být plátcem DPH?

NSS předložil SDEU předběžnou otázku, zda je v souladu s právem EU, pokud český zákon znemožňuje snížit DPH na výstupu dle § 44 ZDPH jenom proto, že dlužník v mezidobí přestal být plátcem DPH.

NSS: Pokud se podá datovou schránkou dokument elektronicky podepsaný, je pro určení osoby, která koná úkon, rozhodující tento elektronický podpis, a nikoli vlastník odesílající datové schránky

I. Bylo-li podání v elektronické podobě opatřeno uznávaným elektronickým podpisem (§ 6 odst. 1 a odst. 2 zákona č. 297/2016 Sb. o službách vytvářejících důvěru pro elektronické transakce, § 11 odst. 1 a odst. 3 zákona č. 227/2000 Sb., o elektronickém podpisu), nepoužije se tzv. fikce podpisu podle § 18 odst. 2 zákona č. 300/2008…
Read more