(+420) 603 244 352
info@landgraf.cz

Podléhá UBER dani z přidané hodnoty jako společnost nebo jen jednotliví řidiči? Aneb další díl celosvětové kampaně proti Uber, tentokrát v Británii

Anti-Brexitový  aktivista Jolyon Maugham  se dožadoval po britských daňových úřadech,  aby sdělili, zda vyšetřují UBER v otázce DPH.

Ty to odmítli s odkazem na nutnost  dodržovat neveřejnost takovýchto informací.  Nicméně dnes odvolací soud tyto argumenty nejvyššího daňového úřadu zamítl, a  tedy úřady budou muset tuto informaci sdělit.  Podle informací deníku Metro (s odkazem právě na zmíněného aktivistu)  by se mohlo jednat až o 1,5 miliardy liber  dlužné daně z přidané hodnoty (v sazbě 20 %).

A jaké je jádro sporu, resp.  co požaduje zmíněný aktivista?  Domnívá se, že by finanční úřady měly UBER považovat  za dopravní společnost, která by měla odvádět DPH jako celek.  Naproti tomu UBER dlouhodobě argumentuje,  že odvádět DPH je věcí každého jednotlivého řidiče ( jako samostatných entit).  Přitom je nutno podotknout, že hranice pro vznik povinného plátce DPH je 85.000 liber ročně,  pročež prakticky žádný řidič se takto povinným plátcem DPH nestane.

Otázka je tedy vysoce zajímavá z odborného hlediska daňového práva,  protože prakticky podobné problémy lze vysledovat i v jiných daňových jurisdikcích ( a i v jiných situacích než pouze v rámci sdílené ekonomiky,  kterou právě UBER je významnou tváří) včetně té naší.  Zejména pak proto, že DPH je vysoce harmonizovaná daň z EU.

Celý příběh lze politicky zase číst třeba i tak, že  existuje silná kampaň ( ať už autentická nebo vnucovaná dobrým marketingem určitých zájmových skupin:  skutečně jsou takto silná taxikářská lobby, nebo jde i o něco jiného?) proti takovýmto libertariánským společnostem jako je UBER,  že tedy existuje velká skupina lidí, kteří stále věří na to, že tím nejlepším co pro ně může být je to, pokud je ochrání mocný a vždy spravedlivý stát před zlými a nenasytnými podnikateli,  přičemž že pro ně je lepší, pokud peníze skončí v kapsách (domácích) státních úředníků než v kapsách  (zahraničních) podnikatelů.  Přitom je k tomu jednoduchý (krutě tržní) protiargument:  kdyby ta služba nefungovala nebo se lidem nelíbila, lidé být nepoužívali;  pokud je naopak hojně používají, asi proto mají dobré důvody, a osvědčují tím právě, že služba je užitečná a funkční.

Source: Uber faces £1,500,000,000 bill for unpaid VAT | Metro News

 

Napsat komentář

%d blogerům se to líbí: